Digitalizarea presupune o tranziție de durată, pe care oamenii trebuie mai întâi să o înțeleagă și să o accepte și sunt încă puțini cetățeni care folosesc cu încredere varianta digitală, dacă au la dispoziție alternativa clasică, consideră participanții la dezbaterea „Digitalizarea în toate domeniile economiei”, moderată de Ilinca Pandele, Directorul departamentului Servicii Membri al AHK Romania, organizată cu prilejul evenimentului regional AHK România de la Timișoara din 6 martie 2025.
Digitalizarea aduce numeroase avantaje esențiale pentru organizații, printre care eficiența crescută prin automatizarea proceselor și reducerea costurilor asociate cu hârtia și stocarea fizică. Aceasta îmbunătățește accesibilitatea informațiilor și serviciilor, facilitând munca la distanță și colaborarea între echipe. Managementul eficient al datelor permite luarea deciziilor bazate pe analize concrete, în timp ce experiența clienților este îmbunătățită prin servicii personalizate și interacțiuni rapide. În plus, digitalizarea stimulează inovația, oferind noi modele de afaceri și soluții, contribuind în același timp la sustenabilitate prin reducerea consumului de resurse fizice. Cu măsuri de securitate avansate, organizațiile pot proteja informațiile sensibile, facilitând astfel o colaborare eficientă și adaptabilă în mediul de afaceri modern.
În ciuda avantajelor multiple, din discuția panel a reieșit că mai există oarecare reticență din partea oamenilor legată de digitalizare: fie că vorbim de teama pierderii locurilor de muncă, de lipsa de încredere sau pur și simplu de o rezistență culturală.
Conform lui Dorin Andreica, Managing Partner Soft Net Consulting, „IMM-urile nu-și integrează digitalizarea proceselor în planul de afaceri pentru că nu văd utilitatea imediată, iar pe de altă parte investiția în digitalizare este foarte costisitoare”.
„Primăria Timișoara”, a precizat Valentin Mureșan, Consilier personal al Primarului pe probleme de Smart City și Transformare Digitală, „este un exemplu de bună practică în ceea ce privește digitalizarea administrației publice, însă s-a confruntat la începutul implementării cu rezistența angajaților care nu aveau încredere în serviciile digitale”.
„Servicii digitale pentru clienții săi oferă și ProCredit Bank în regiune. Clienții băncii au o mai mare apetență în folosirea instrumentelor digitale, realizând că aceste servicii le oferă posibilitatea de a scuti timp dar și de a fi mai eficienți in business”, a menționat Klaus Keilmann, Manager Corporate Strategy & Development, ProCredit Bank Germania.
Companiile mari din industrie, mai ales cele din automotive, se prezintă cu totul altfel decât IMM-urile. Au investit mult în digitalizare pentru că este esențială în acest domeniu de activitate. Bogdan Vasiliu, Directorul fabricii DRÄXLMAIER Timișoara, a menționat „cât este de important ca toți partenerii din industria auto de-a lungul lanțului valoric să colaboreze și a dat exemplu platforma Catena X. Numai așa multiplele provocări din industria automotive pot fi rezolvate. Catena-X oferă primul spațiu de date deschis și colaborativ pentru industria auto – pentru procese de afaceri optimizate prin lanțuri valorice bazate pe date. Arhitectura foarte standardizată și modulară a cazurilor de utilizare reduce timpul de lansare pe piață și costurile de implementare, creând în același timp spațiu pentru inovare”.
Ioana Hațegan, Managing Partner, Hațegan Attorneys, a subliniat „lipsa educației din domeniul digitizării din România și lipsa de încredere a oamenilor în instrumentele digitale, începând chiar de la semnătura electronică calificată și terminând cu diferite procese digitalizate care, deși simplifică activitatea oricărui business, sunt încă privite cu reticență”.
„La nivelul administrațiilor publice, digitalizarea însemnă creșterea competitivității, pe care și sistemul public trebuie să o livreze”, după cum a spus primarul municipiului Timișoara, Dominic Fritz, în alocuțiunea sa de bun-venit adresată participanților.
Fritz a menționat în context planurile de modernizare a orașului, bazate în principal pe investiții în infrastructură și în educație.
„În ultimii ani am direcționat tot mai mulți bani către investiții. Depindem extrem de mult aici de situația economică din oraș, dar și fondurile europene”, a explicat el. Printre investițiile în curs, Dominic Fritz a amintit cumpărarea de tramvaie, autobuze, construcția unei noi linii de tramvai, a unui pod și a unui pasaj, dar și a unui campus pentru învățământ dual și a 80 de săli de clasă în clădiri noi.
Consulul Republicii Federale Germania la Timișoara, Regina Lochner, a fost de asemenea prezentă la eveniment și în salutul său a menționat importanța digitalizării care oferă oportunități enorme pentru multe companii, în special în domenii în care restricțiile de infrastructură împiedicau anterior soluționarea flexibilă a problemelor.

La eveniment au participat 130 de persoane, între care CEO ai companiilor membre AHK din regiune, parteneri ai acestora, reprezentanți ai autorității publice etc.
Evenimentul de la Timișoara face parte din seria de evenimente regionale pe care AHK România le organizează anual în cinci orașe din România și la Chișinău în Republica Moldova. Timișul este al doilea județ după capitală, unde prezența companiilor germane este numeroasă, aici activând în prezent peste 1000 de firme cu capital german.
Următorul eveniment regional va avea loc în zilele de 14-16 aprilie 2025 la Cluj-Napoca. La Timișoara AHK România revine în octombrie, când va organiza conferința Cities of Tomorrow, eveniment de referință în activitatea Camerei, recunoscut drept un punct de întâlnire pentru profesioniști din domenii precum arhitectură, urbanism, administrație publică.
Articol preluat de pe: ClubITC - Events